Chengdu - Reisverslag uit Chengdu, China van sheila haas - WaarBenJij.nu Chengdu - Reisverslag uit Chengdu, China van sheila haas - WaarBenJij.nu

Chengdu

Blijf op de hoogte en volg sheila

11 Maart 2014 | China, Chengdu

Hee allemaal!
Het is al weer een tijdje geleden dat ik wat heb geschreven, dus werd wel weer eens tijd:) Eerste week hier op de campus was vrij chaotisch (understatement of the year): het begon dus met het inschrijven voor de campus waar we een dag te vroeg waren terwijl 20 februari aangegeven stond. Het registreren voor de ‘South Western University of Finance and Economics’ (SWUFE) was meer een speurtocht dan een registratie: in ieder kantoor zat iemand anders die weer verantwoordelijk was voor iets anders, tussendoor even een toetsje chinees maken, maar dan heb je uiteindelijk wel een hele mooie volle stempelkaart! Maar dan ben je er nog niet, nog registreren bij de politie om je verblijfplaats door te geven en natuurlijk was bij aankomst degene die ons kon registreren niet aanwezig, dus kom later deze week maar weer terug. Oke, alles gaat hier heel anders dan in Nederland maar vergeleken met BLCU in Beijing is SWUFE echt een verhaal apart, echt bizar hoe deze Uni gerund word. Dus ondertussen even diep adem halen, rustig tot 100 tellen…… Op een gegeven moment moet je er maar gewoon aan overgeven en echt je verstand op nul, blik op oneindig. Toch kon ik enigszins mijn ergernis niet onderdrukken toen ze bij de international office doodleuk verklaarden dat ze eigenlijk geen flauw idee hadden wat we hier kwamen doen. Dus……. Dan tel je even verder tot 1000. Om daarna nog te horen dat de lessen niet 24 februari beginnen, maar op 10 maart, TWEE WEKEN LATER!!!!!! Gelukkig hadden we genoeg tijd om tussendoor de andere campus te bezoeken om daar enkele business vakken te volgen en hee, met al die extra vrije tijd heb je mooi de tijd om de stad en vooral het uitgaansleven te verkennen:)
Bij de daoïstische Qing Yang tempel hebben Enzio, Jasper en ik nog een aantal wierrookstokjes aangestoken, met het hele buigritueel erbij. Wat echt superleuk was, was het theehuis dat in de tempeltuin stond. Het was net het leidseplein:P Allemaal mensen die een terrasje pakken, gezellig aan het ouwehoeren zijn en ondertussen een beetje mensen kijken, vooral die gekke laowai hahaha, miste wel een glas sauvignon blanc maar he, thee is natuurlijk een goed alternatief! Daarna naar Tianfu square geweest, een plein dat vrij centraal in de stad ligt, je kunt het vergelijken met Tiananmen maar dan in het klein. Het standbeeld van chairman Mao is ook hier niet te missen. People’s park ligt ook op loopafstand van Tianfu, dus daar zijn we ook heen geweest. Heb mijn ogen echt uitgekeken: overal mensen die dansen, met muziekinstrumenten optreden, een mini opera uitvoeren maar hét hoogtepunten was toch echt de catwalk met de wat ‘oudere’ (ahummmm) dames. Jasper en Enzio kwamen ook niet meer bij van het lachen, en dat kwam ze bijna duur te staan: komt er een man naar ons toegelopen die zegt dat zij ook mee moeten lopen, nou toen waren ze snel uitgelachen…. Heel jammer dat, had het wel willen zien :P Een totaal andere sfeer hangt er in Du Fu Thatched Cottage. Du Fu is een bekende Chinese dichter, zijn huisje is herbouwd en er zit een groot park omheen. Het is daar zo rustig, bijna niet te geloven dat het middenin de stad ligt. Daar kom je echt even van bij.
En dat betekent dat je er ’s avonds weer als herboren tegenaan kunt! Ieder weekend uit, gratis drank van chinezen, zelf een fles vodka kopen en voor een paar euro met de taxi terug, wat een leven, heerlijk, dat kan wel wennen! We hebben nog een Nederlands meisje leren kennen, Liza, zit bij ons in Nederland op de HvA maar doet hier vooral business vakken. Dus we zitten hier met een gezellige groep. Helaas leren we nog niet veel internationale studenten kennen (die zitten vooral op de andere campus), maar dat zal in de aankomende weken (hopelijk) veranderen. Van al dat gefeest en smog hier is het ook de hoogste tijd om weer eens aan de gezondheid te werken, dus gisteren hebben we een sportschool abbo afgesloten. Zit hier dichtbij en ze geven ook groepslessen, dus dat is echt prima. Door de verhalen van de mensen in Shanghai ben ik wel blij dat de sportschool zo dichtbij zit (op de hoek is hier 15 min lopen) want dan kan ik thuis douchen, harige Harry hoef ik niet te zien onder de douche hahahahah yuck >.<
Dus we zullen zien wat de komende weken ons gaat brengen, binnenkort ook maar eens op bezoek bij de panda’s!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Ohja, ik volg nog regelmatig het Nederlandse nieuws en wat las ik dit weekend? Is het zo warm daar bij jullie? Een zonnetje? We hebben 3x de zon gezien, maar de blauwe lucht laat nog op zich wachten, ik ben bang dat ik die hier niet te zien ga krijgen. Zo, dat mis ik echt hoor! Hier is de air quality voor China nog redelijk binnen de marge (175-200) terwijl in Nederland zo rond de 70 vrij ernstig is. Denk dat als het veel erger wordt ik helemaal integreer in de Chinese community en een mondkapje ga dragen hahaha.
Nou, heel veel liefs vanuit het vervuilde Chengdu:P
Xox

  • 23 Maart 2014 - 16:42

    Wilma:

    Hoi Sheila.
    Ik ben blij dat je het naar je zin heb in Chendu.
    natuurlijk hebben wij ook contact via de app en skype ,maar ik wil hier ook even een berichtje achterlaten.
    Jullie zijn vandaag naar de panda"s geweest ,en heb daar veel foto"s gemaakt.Enkele heb je al via de app verstuurd maar de rest zou je hier op de site zetten.
    nou ik ben heel benieuwt.dikke kus van ons allen xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

sheila

Actief sinds 09 Juli 2009
Verslag gelezen: 166
Totaal aantal bezoekers 9292

Voorgaande reizen:

14 Februari 2014 - 02 Januari 2015

Exchange China

05 Juli 2010 - 01 Augustus 2010

Indonesië

27 Juli 2009 - 10 September 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: