repeat, corruptie en burkini - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van sheila haas - WaarBenJij.nu repeat, corruptie en burkini - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van sheila haas - WaarBenJij.nu

repeat, corruptie en burkini

Door: sheila

Blijf op de hoogte en volg sheila

11 Juli 2010 | Indonesië, Batavia

Gisteren hebben we half Java doorgereden, half zeven in de ochtend zijn we vertrokken, twee uur 's nachts waren we terug in het hotel, het enige nummer in de playlist werd achter elkaar afgespeeld maar het was het waard! Eerst zijn we naar de koninklijke tuinen van Bogor geweest. Daarna stonden we in de kokende hitte in de file richting Puncak. Meter voor meter kwamen we vooruit en het vooruitzicht was niet goed: 10 uur file en de eerstvolgende afslag was ruim 2 uur verder. Onze voorraad drinken was op, en Remco en ik werden bijna onwel.Gelukkig was het tankstation dichtbij. En toen werden we geconfronteerd met de corruptie van dit land: Naast het tankstation lag een binnenweggetje, onverhard en afgelegen maar dan zouden we binnen 2 uur in Puncak zijn. De chauffeur was een local, dus hij wist gelukkig wat hij deed. Deze ervaring zal ik nooit van mn leven vergeten: door 'tol' te betalen aan de lokale bevolking (uhm, eerder georganiseerde maffia.) Als je niet betaald slaan ze jou of auto in elkaar, maar de chauffeur was een bekende in de buurt. Ieder nieuw huizenblok moesten we weer betalen, zelfs jongetjes van zeven, acht jaar leerden op deze manier te overleven. Toen we godzijdank(ik heb echt schietgebedjes gedaan!!!!) eindelijk in Puncak aankwamen, zagen we de reden van de file..... de politie had expres de snelweg afgesloten!! Echt WTF!!! Maar de politie blijkt hier regelmatig een deal te sluiten met de lokale bevolking, It's just a way of living!
Puncak was wel supermooi. Het is een bergachtig, heel groen gebied vol met theeplantages. Helemaal bovenaan de berg aangekomen, hebben we ff gegeten en gingen we weer snel verder, want het begon te regenen en dan wordt het heel mistig. Bandung was onze volgende bestemming, en ik weet niet hoeveel bergen we wel niet over zijn gegaan, maar het waren er heel wat. In Bandung was de kloof tussen arm en rijk veel zichtbaarder dan in Jakarta. Zelfs voor nederlandse begrippen waren de huizen van de rijken hier kleine kasteeltjes, omheind met gigantische muren en hekken. Recht daar tegenover krotjes, muren van een mix van golfplaat, vuilniszakken en karton. In Bandung FF eten en de benen strekken. De mensen in Bandung zijn gespecialiseerd in houtsnijwerk en marmer, en dat was te merken: overal werd hetzelfde verkocht:)
Na Bandung waren we wel toe aan wat onspanning, en reden we richting de warmwaterbronnen in Ciater. We waren heel dichtbij en ineens stopte de chauffeur. Hij zei dat hij een andere weg ging nemen, want hij was bang voor de 'jin', boze geesten die daar wel eens kwamen. Okay, geeft niet, maar dat had ik niet verwacht. Het was ondertussen al 21u, dus we gingen naar een aangelegde warmwaterbron. Heerlijk, warm water van 37 graden deed me zeker goed! Er was 1 probleempje: bikini's zijn niet verboden, maar als je bedenkt dat de mensen daar aangekleed zwemmen, voel je je toch wat ongemakkelijk, en al helemaal als mensen gesluierd en al het water in gingen. Beetje raar als je ze net in de kleedkamer met alleen een handdoek omgeslagen rond ziet lopen. Dus met een shawl omgelagen zijn we naar het randje van het bad gelopen en snel het water in gesprongen. Bij elven zijn we t water uitgegaan, en ik voelde me weer als herboren en klaar voor weer 3 uurtjes auto!

Vandaag (om 13, niet om 7 uur, zoals de chauffeur met goede bedoeling voorstelde) zijn we naar seaworld geweest. Daar heb ik zo'n behandeling genomen waar je met je voeten in het water gaat zitten en er dan allemaal kleine visjes je schooneten ofzo. Whaha, het filmpje ervan is hilarisch:) Enig idee hoe het voelt om een visje tussen je grote teen door te voelen zwemmen? ik wel:P Nu zitten we in het hotel naar NL-Spanje te kijken, nog steeds 0-0 en de 2e helf begint net, spannend!

Morgen vertrekken we met de trein naar Yogjakarta!

I'll keep you guys posted!

XOXOX

Enne, mocht NL wereldkampioen worden, feest ze daar allemaal, ik wil ook de verhalen van jullie horen!!!